Španiel Bohumír

V letech 1951 až 1972 vedl Kruh výtvarníků, dnešní AMAG, z. s., který navštěvuje i jeho vnučka Aneta Španielová.

ŽIVOTOPIS

(25. 10. 1925 – 20. 12. 2009)
Bohumír Španiel se narodil 25. října 1925 v Náchodě jako druhé dítě Bohumíru a Boženě Španielovým. Již jako malý chlapec rád maloval. Chodíval do sklenářské dílny svého otce, kde maloval na balicí papír. Řada zákazníků si tak odnášela jeho kresby na obalech zakoupeného zboží.

Po ukončení základní docházky vystudoval reálné gymnázium v Náchodě. V letech 1945-47 studoval na Akademii výtvarných umění v Praze u prof. Karla Mináře a prof. Vlastimila Rady. Od roku 1947 pak studoval na Pedagogické fakultě University Karlovy v Praze obor výtvarná výchova a dějepis pro střední školy. Na výtvarnou výchovu ho připravovali prof. Martin Salcman, prof. Cyril Bouda a prof. Karel Lidický. Absolvoval v roce 1951. Jako pedagog působil na základních školách v Meziměstí a v Náchodě („Masarykovy školy“) a na gymnáziích v Hradci Králové (Gymnázium J. K. Tyla) a v Náchodě. Na náchodské gymnázium se vrátil coby profesor v roce 1972 a působil zde až do svého odchodu do důchodu do roku 1986. Znovu zde působil ještě v letech 1990-92. O dění ve škole se pak živě zajímal až do svých posledních dnů.

V roce 1950 se oženil s Věrou Netolickou a v roce 1953 se jim narodil jediný syn Petr. Jeho ztrátu v roce 1990 velmi těžce nesli. Oba se pak podíleli na výchově dvou vnuček Petry a Anety. Svoji ženu Věru velmi miloval a s jejím úmrtím přišel o společné dlouhé procházky a rozhovory.

Kromě rodiny a pedagogické činnosti byla jeho životní náplní a láskou vlastní malířská tvorba. Byl malířem velkých formátů. Nejprve tvořil v realistickém pojetí, později se vyjadřoval expresionisticky. Vycházel z pop-artu, neodada a nové figurace. V posledních letech pracoval technikou pikáže a technikou složitých materiálových struktur. Prorážel a drásal plátna obrazů, čímž odhaloval nový rozměr – prostor v malbě a ploše. Tyto techniky využil jako silného dramatického výrazového prostředku k vyjádření hlubokých lidských prožitků. Věnoval se hlavně figurální kresbě a malbě, ale vytvořil i několik monumentálních děl. Zajímal se o lidi, ulici, anonymní prostředí města, bezejmenný dav, kavárny, bary, jazzové, rock and rollové a později bigbeatové kluby, tanec, lásku, nálady, citová hnutí.

Byl organizován v Novém sdružení pražských umělců, ve Sdružení náchodských výtvarníků a ve výtvarné skupině AMAG. Často hostoval v brněnském spolku Konfese.

Bohumír Španiel se dlouhodobě přátelil s Josefem Škvoreckým, v jehož knihách se objevuje pod jménem Rosťa Pitterman.

Samostatné výstavy:
1960 – Hronov, výstavní síň Jiráskova divadla
1965 – Praha, Smečky, 26. výstava nazvaná „Pop-art“ ve foyeru divadla Paravan, kurátor: PhDr. Jiří Padrta, redaktor časopisu Výtvarná práce
1978 – Praha, Dejvice, výstavní síň Domu československé armády
1993 – Praha, Rytířská ulice, výstavní síň České spořitelny, kurátor: PhDr. Věra Jirousová, redaktorka časopisu Umění
1998 – Náchod, Státní galerie výtvarného umění, výstava „Výběr z díla – obrazy 60. až 90. let“
2000 – Valencia (Španělsko), autorská výstava v El Mesoncioto gallery
2000 – Náchod, galerie U mistra s palmou, výstava „Obrazy z konce tisíciletí“


Účast na kolektivní výstavách (výběr):

1951 – Praha, Malá Strana, výstavní síň Malostranské Besedy, pořadatel: Spolek malířů Antonína Slavíčka
1956 – Brno, celostátní výstava mladých čsl. výtvarníků v Domě pánů z Kunštátu, pořadatel: Svaz československých výtvarných umělců
1986 – Praha, Dejvice, výstavní síň státního podniku Kniha
1990 – Praha, účast na 1. salonu ve výstavních síních U Hybernů
1991 – Berlín, Kulturní středisko ČSFR
1992 – Praha, Chodovská tvrz, výstava „Umění v tvrzi“, pořadatel: Chodovská tvrz a Sdružení výtvarníků ČSFR
1994 – Praha, Vyšehrad, výstava Nového sdružení pražských umělců
1995 – Kutná Hora, galerie Felixe Jeneweina, výstava „Na hranici znaku“, pořadatel: Nové sdružení pražských umělců
1997 – Kolín, galerie Petra Brandla, pořadatel: Nové sdružení pražských umělců, kurátor: Dr. Jiří Tichý
1999 – Ravena (Itálie), galerie Art-studio, výstava brněnského uměleckého spolku Konfese
2000 – Valencie (Španělsko), galerie Anagma, mezinárodní reprezentativní výstava spolku Konfese
2000 – Sydney (Austrálie), mezinárodní výstava u příležitosti letních olympijských her, pořadatel: University Gallery a spolek Konfese
2000 – Kapské město (Jihoafrická republika), mezinárodní výstava, pořadatel: Generální konzulát ČR a spolek Konfese
2000 – Praha, Výstaviště Praha, výstava „Salon 2000“, pořadatel: Český fond výtvarných umělců
2000 – Litoměřice, výstava 1. salon českých, moravských a slezských malířů a sochařů, pořadatel: občanské sdružení Salva Guarda
2000 – Denver (USA), pořadatel: spolek Mount Veron Country Club a spolek Konfese
2001 – Praha, galerie U prstenu, výstava a aukce členů Nového sdružení pražských umělců pořádaná ve prospěch Bílého kruhu bezpečí
2001 – Brno, galerie Rufus, mezinárodní výstava „Vzájemnost – konfrontace V“
každoročně – Náchod, Státní galerie výtvarného umění, výstava „Výtvarný podzim“

Realizace (výběr):
1955 – Náchod, pět sgrafit na obytných domech státního podniku Rubena
1976-8 – Náchod, nástropní malba nad schodištěm Jiráskova gymnázia
1971-2 – Náchod, renovace malovaných sgrafit Mikoláše Alše na fasádě radnice
Náchod, lázně Běloves, malba na skle ve vestibulu
Nadslav, okres Jičín, renovace renesančních oken kostela

Ilustrace (výběr):
1966 – Praha, časopis Plamen, povídka Egona Hostovského „Veřejné spiknutí“
1966 – román Josefa Škvoreckého „Zbabělci“
1972 – Toronto (Kanada), nakladatelství Sixty-Eight Publishers, povídka Josefa Škvoreckého „Prima sezóna“
povídka Jaroslava Žáka „Jsme lid temperamentní“

Uznání:
2000 – čestný umělec za výstavu v galerii Anagma ve Valencii (Španělsko)
2001 – čestné uznání v oboru moderní malby udělené spolkem Konfese v Brně